Wat is ROAS en hoe bereken je het?
Ben je de term RAOS wel eens tegengekomen? Als online marketeer of eigenaar van een webshop kan dat bijna niet anders. ROAS, wat Return On Ad Spend betekent, is een belangrijke statistiek voor het meten van de prestaties van advertentiecampagnes. Waar je dat cijfer voor nodig hebt en hoe je de ROAS berekent, lees je in deze blog.
Wat is ROAS?
ROAS staat voor Return On Ad Spend, wat in het Nederlands “rendement op advertentie-uitgaven” betekent. Het is een belangrijke marketingstatistiek die het rendement meet dat een bedrijf genereert uit zijn advertentie-uitgaven. Met andere woorden, de ROAS laat zien hoeveel inkomsten een bedrijf verdient voor elke euro die er wordt uitgegeven aan advertenties.
ROAS berekenen
Om de ROAS te berekenen heb je niet veel cijfers nodig. De formule voor het berekenen van de ROAS is dan ook redelijk eenvoudig:
ROAS = Opbrengst uit advertenties / Uitgaven voor advertenties
Geef je met een advertentiecampagne € 1000 uit en levert dat je € 5000 aan inkomsten op? Dan is de ROAS dus 5. Dit betekent dat je voor elke euro die je uitgeeft aan advertenties € 5 terugkrijgt. De ROAS geeft dus de verhouding aan tussen de inkomsten en uitgaven van je advertentie-inspanningen.
Wil je zelf de ROAS berekenen? Houd er dan rekening mee dat je in de uitgaven alles meeneemt. Bij de uitgaven horen namelijk niet alleen de letterlijke uitgaven in het Google of Microsoft Ads-account. Ook de kosten die ontstaan door medewerkers of online marketing bureaus en nodig zijn voor het uitvoeren van de advertentiecampagnes, tellen mee voor deze berekening.
Wat is een goede ROAS?
Aangezien je met de ROAS meet wat je advertentiecampagnes je opleveren, is het natuurlijk belangrijk om te weten wat een goede RAOS is. Dat antwoord is echter niet zo eenvoudig. Wat een goede ROAS is, verschilt per situatie en bedrijf.
Een klein bedrijf heeft over het algemeen wat minder geld omhanden om te investeren, terwijl ze wel hogere inkomsten nodig hebben. Bij zo’n bedrijf is een hoge ROAS nodig, dus in verhouding meer inkomsten ten opzichte van de uitgaven.
Heb je een groter bedrijf? Dan is er vaak wat meer ruimte voor investeringen in advertenties en kan een lagere ROAS toe.
Over het algemeen wordt een ROAS van 4 als gemiddelde verhouding gebruikt. Let wel: of dit een goede ROAS is, kan dus enorm verschillen per bedrijf. Waar de een met een ROAS van 4 uit de voeten kan, heeft de ander misschien wel een RAOS van 20 nodig.
Waarom is ROAS belangrijk?
Adverteer je in zoekmachines? Dan is de ROAS dus een onmisbare statistiek om de prestaties van je campagnes te beoordelen. En laten onze Groei Experts daar nu net raad mee weten! Wil je meer weten over hoe je de ROAS voor je webshop berekent, wat een goede ROAS is of hoe je goed adverteert in zoekmachines? Laat dan van je horen! Onze online marketeers helpen je graag verder.