Merchant Center Next vervangt Google Merchant Center in 2024
In mei 2023 kwam Google officieel met een nieuwe versie van Google Merchant Center op de proppen: Merchant Center Next. Belangrijk nieuws dus voor alle SEA-specialisten en online adverteerders onder ons! De versimpelde versie van Google Merchant Center krijgt niet alleen een nieuwe lay-out, maar ondergaat ook grote veranderingen in de functionaliteit. Wat je kunt verwachten van Merchant Center Next, lees je in deze blog.
Vanaf 2024 overstappen op Merchant Center Next
Het plan van Google is om Merchant Center Next in de loop van 2024 uit te rollen. Naar verwachting zal dit proces eind 2024 afgerond worden. Google vermeldt daarbij dat ze dit doen op een verantwoorde snelheid, waarbij gebruikers functies krijgen die voldoen aan hun verwachtingen. Merchant Center Next zal een versimpelde versie zijn van Google Merchant Center, maar de belangrijke functies voor grote verkopers verdwijnen niet.
Werk je nog met Google Merchant Center en wil je dat optimaal benutten? Voeg dan je retourbeleid toe in Google Merchant Center voor meer zichtbaarheid in Google!
Merchant Center Next haalt automatisch productgegevens op
Misschien wel de grootste verandering in het nieuwe Merchant Center Next: het programma haalt automatisch producten, prijzen en afbeeldingen van de website van de verkoper. Goed nieuws dus voor de minder technische adverteerders, want dat scheelt een hoop gedoe met product feeds. Wel kun je de informatie over producten handmatig aanpassen. Wil je liever de touwtjes zelf in handen houden? Dan is er de optie om de automatische functie uit te zetten. Schakel je die functie uit, dan werkt de product feed op dezelfde manier als in Merchant Center.
Betere inzichten en nieuwe interface
Naast de automatische functie verandert ook de interface van Merchant Center. De nieuwe variant moet een lichtgewicht versie worden van het huidige Merchant Center, die ook nog eens makkelijker in gebruik is. Onder andere het rapport met inzichten krijgt een nieuwe plek. Samen met nog meer verplaatsingen van bestaande functies en het toevoegen van nieuwe functies en rapporten, zal Merchant Center Next een compleet nieuwe look-and-feel krijgen.
Daarnaast meldt Google dat Merchant Center Next betere inzichten moet geven dan de huidige Merchant Center. Dat klinkt veelbelovend, want met betere inzichten kun je je campagnes nóg meer optimaliseren op basis van uitgebreide datasets. Naar verluidt krijgt het “Performance” tabblad onderstaande inzichten:
- Overview
- Products
- Competitive visibility
- Demand
- Store on Search and Maps
- Pricing
- Non-product website results
Ook zal Merchant Center Next verkopers met zowel fysieke als online verkooplocaties de mogelijkheid geven om alle productvoorraden op één plek te managen.
Google Merchant Center Experts nodig?
Het uitrollen van Merchant Center Next brengt veel veranderingen met zich mee. En zoals vaak het geval is bij grote veranderingen, roept dat de nodige vragen op. Wil je meer weten over Merchant Center of wil je hulp bij het online adverteren van je producten? Neem dan contact met ons op. Onze ervaren online marketeers kennen Merchant Center als hun broekzak en helpen je graag verder.