Wat is Google Tag Manager (GTM)?
Google Tag Manager: iedereen die werkt in of met online marketing heeft er vast wel eens van gehoord. Waar het programma voor de één een ware lifesaver is, is de gratis tool van Google voor de ander één groot raadsel. Toch heeft vrijwel elke online marketeer direct of indirect te maken met Google Tag Manager. Hoe dat zit? Dat vertellen we je in deze blog! Lees snel verder om te ontdekken wat Google Tag Manager nou precies is en waar je het voor gebruikt.
Waarom Google Tag Manager?
Misschien wel de belangrijkste vraag in deze blog: waarom heb je Google Tag Manager nodig? GTM is een krachtige, gratis tool van Google waarmee je tags en codefragmenten kunt toevoegen, bewerken en beheren. Deze tags en codefragmenten kun je linken aan je website, waardoor je niet handmatig aan de code van je website hoeft te sleutelen. Het toevoegen van die tags en codefragmenten maakt het mogelijk om de prestaties van je website te tracken en bijvoorbeeld in Google Analytics 4 te analyseren. Google Tag Manager heeft een zeer gebruiksvriendelijke interface, wat het maken en bewerken van tags en stukken code behapbaar maakt voor zowel beginnende als ervaren tracking specialisten.
Hoe werkt Google Tag Manager?
GTM werkt door een enkel stukje code op je website te plaatsen dat verbinding maakt met de GTM-interface. Vanuit deze interface kun je eenvoudig nieuwe tags en codefragmenten toevoegen, wijzigen of verwijderen zonder dat je rechtstreeks wijzigingen aanbrengt in de broncode van je website. Dit betekent dat je met Google Tag Manager sneller en efficiënter tags kunt beheren zonder de hulp van een developer.
Deze werking van Google Tag Manager brengt een aantal handige voordelen met zich mee:
- Tijdbesparing
GTM versnelt het proces van het toevoegen, bijwerken en beheren van tags op je website. - Minder fouten
Door tags via GTM te beheren, verminder je de kans op menselijke fouten en problemen met de functionaliteit van je website. - Gebruiksvriendelijkheid
GTM is ontworpen met gebruiksgemak in gedachten, waardoor het eenvoudig is voor marketeers en webshopeigenaren om de tool te gebruiken zonder technische expertise. - Flexibiliteit
GTM ondersteunt een breed scala aan tags en codefragmenten, waaronder Google Analytics, Google Ads, remarketing, conversie tracking en meer.
Geen kaas gegeten van Google Tag Manager? Schakel Groei Experts in!
Denk je nu: dat Google Tag Manager, dat heb ik ook nodig? Dat snappen we! Zo’n superhandig én gratis programma wil je natuurlijk niet aan je voorbij laten gaan. Het instellen en gebruiken van Google Tag Manager kan een technisch klusje zijn en voor de juiste manier van tracking is het belangrijk dat de tags en codes correct zijn. Onze GTM Experts zijn daar helemaal in thuis en helpen je graag. Wil je meer weten? Laat van je horen! Dan onderzoeken we samen wat we voor je kunnen betekenen.