Wat is een redirect en hoe gebruik je die?
Een redirect: je bent er vast wel eens eentje tegengekomen. Vaak merk je er maar weinig van, want een redirect stuurt je van de URL van een verouderde of lege pagina snel door naar een actuele URL. Soms tijdelijk, soms permanent. Kom je op een lege pagina? Of krijg je een 404 melding? Dan is het tijd voor een redirect om de SEO van je website weer op te krikken. Lees snel verder om erachter te komen wat de betekenis is van een redirect, welke soorten er zijn en hoe je ze inzet voor de SEO van je website.
Wat is een redirect?
De betekenis van een redirect is, kort gezegd, een methode om bezoekers automatisch om te leiden van een oude of niet-bestaande URL naar een nieuwe, relevante URL. Redirects zijn dan ook belangrijk voor een goede gebruikerservaring en het doorsturen van linkwaarde naar relevante pagina’s.
Soorten redirects
Redirects bestaan in verschillende soorten. Ieders soort redirect heeft een eigen functie en moment waarop die van toepassing is. De volgende drie redirects kom je het meest tegen en gebruik je het vaakst voor SEO:
- 301 redirect
Dit is een permanente redirect en geeft aan dat de oorspronkelijke URL voorgoed is verplaatst naar een nieuwe locatie. Een 301 redirect is de beste keuze voor SEO, wanneer de oude pagina nooit meer online komt. Een 301 redirect geeft namelijk de linkwaarde door naar de nieuwe URL. - 302 redirect
Deze tijdelijke redirect geeft aan dat de oorspronkelijke URL tijdelijk is verplaatst. Dit type redirect is niet ideaal voor SEO, omdat het geen waarde doorgeeft aan de nieuwe URL. Gebruik dit type redirect alleen als het absoluut noodzakelijk is, zoals bij het testen van een nieuwe pagina. - Meta refresh redirect
Een meta refresh redirect wordt vaak gebruikt voor het automatisch verversen van een pagina. Ook is deze redirect in actie wanneer je een countdown ziet voordat een je naar een andere pagina wordt doorgestuurd. Meta refreshes zijn niet ideaal voor SEO, omdat ze de website langzamer maken en de gebruikerservaring verslechteren.
Het belang van redirects voor SEO
Redirects spelen een belangrijke rol in SEO. Ze zijn namelijk nodig voor het in stand houden van een goede gebruikerservaring. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat iemand op een oude, lege of niet-bestaande pagina belandt. Redirects bestaan om dat probleem te verhelpen. Of nog beter: om dat te voorkomen.
Door de juiste soort redirect te gebruiken, blijft ook nog eens de linkwaarde van de oude URL in omloop. Gebruik je een permanente redirect, dus de 301 redirect, dan wordt de waarde van de oude pagina automatisch doorgegeven aan de nieuwe URL. Handig én belangrijk, want linkwaarde geeft je pagina een kleine SEO-boost.
Hoe maak je een redirect?
Het maken van een redirect kan op verschillende manieren. Bij alle websites is het mogelijk om een redirect te maken via het htaccess-bestand. Dat is een technisch klusje, wat goed werk is voor SEO-specialisten of developers. Het maken van een redirect kan ook op een eenvoudigere manier, met een plugin. Wil je een redirect in WordPress maken? Dan is dit een goede optie. Er zijn verschillende plugins die het klusje voor je klaren, allemaal met hun eigen functies. Sommige hebben een 404-log om foutmeldingen bij te houden, andere een automatische redirect functie en sommige plugins houden het bij een simpele 301 of 302 redirect optie. Wil je meer weten over de juiste optie voor het maken van redirects voor je website? Neem dan gerust contact met ons op. We kijken graag met je mee.
We sturen je door naar onze Groei Experts!
Als het goed is ben je na het lezen van deze blog iets wijzer geworden op het gebied van redirects. Wil je meer weten of kun je wel wat hulp gebruiken op het gebied van SEO? Dan redirecten we je graag naar onze SEO-specialisten. Onze Experts werken iedere dag met redirects en weten precies hoe je die inzet om ook jouw webshop te laten schitteren.