Wat is Schema Markup en de voordelen voor SEO
Dat SEO de sleutel is naar organisch Google-succes wist je vast al. Maar wist je ook dat het gebruiken van schema markup je CTR (doorklikratio) een flinke boost kan geven? Daarmee trek je nóg meer verkeer naar je website.
Mocht je nu denken, schema markup, wat is dat nu weer? Dan ben je hier aan het juiste adres. In dit artikel maken we je wegwijs in de wereld van schema markup en vertellen we je hoe je structured data inzet om je CTR te verhogen en SEO-prestaties te verbeteren.
Wat is schema markup?
Schema markup, ook wel structured data genoemd, is een gestructureerde gegevensopmaak die je aan de HTML van je website toevoegt. Zoekmachines lezen die data, waardoor ze beter begrijpen wat de inhoud van je pagina’s betekent. Schema markup maakt gebruik van een soort standaard taal, schema.org, die door zoekmachines wordt herkend.
Voeg je de schema markup toe aan een pagina, dan geef je zoekmachines dus wat extra informatie. Onder andere Google gebruikt die informatie om relevante zoekresultaten te tonen aan gebruikers. Stel maar eens een vraag als zoekopdracht in Google. Grote kans dat je een vak onder een link ziet met daarin verschillende vragen over het onderwerp. Die vragen en antwoorden staan daar, omdat die pagina’s schema markup in hun code hebben staan. Onderstaand zie je een voorbeeld van een How-to-snippet die bestaat uit stappen die in de How-to schema markup van deze blog zijn toegevoegd.

Verschillende typen schema markup
Naast de FAQ-snippet zijn er nog veel meer soorten structured data die de zoekresultaten verrijken. Zo gebruik je voor een stappenplan weer een andere schema markup dan voor een recept. Welk type schema markup je gebruikt, is dus afhankelijk van het type artikel dat je plaatst. Wanneer je een artikel plaatst of een SEO-pagina wilt optimaliseren, zullen onderstaande soorten schema markup het meest relevant zijn:
- Product
De schema markup van een productpagina bevat bijvoorbeeld de prijs, reviews, eigenschappen en de beschikbare voorraad. - Recept
Bij een recept zie je vaak een afbeelding, de bereidingstijd, het aantal reviews en het aantal sterren dat het recept krijgt uit de beoordelingen. - Organisatie
Bij een organisatie zie je door de schema markup onderdelen als het logo, de locatie, de contactgegevens, de oprichter en social accounts. - Lokale onderneming
Voor een lokale onderneming is het belangrijk om in de omgeving goed vindbaar te zien. Daarom zie je in die schema markup de locatie, het adres, de openingstijden en de contactgegevens. - Review
Ook voor een review kun je een schema markup toevoegen. Die bestaat uit het aantal sterren, het cijfer op een schaal van 1 tot 5 en het aantal reviews. - FAQ
De Frequently Asked Questions, ook wel veelgestelde vragen, bestaan uit een datum en uitklapbare balkjes met de vraag en het antwoord. - Broodkruimelpad
De schema markup voor een broodkruimelpad laat de linkstructuur van je website zien. Daarmee kunnen mensen sneller bepalen of je pagina relevant is voor hun zoekopdracht.
Waarom is schema markup belangrijk voor SEO?
Het toevoegen van schema markup aan je website doet wonderen voor je SEO-prestaties. De voornaamste voordelen van het gebruik van schema markup op je website zijn:
- Betere indexering
Google wil altijd de meeste relevante en waardevolle informatie laten zien aan haar gebruikers. Door de zoekmachine meer context te geven over je content, kunnen ze je pagina’s beter indexeren en rangschikken in de zoekresultaten. - Rijke zoekresultaten
Schema Markup maakt het mogelijk om zogenaamde ‘rich snippets’ te creëren, die extra informatie tonen in de zoekresultaten. Iemand ziet meteen alle relevante informatie, zoals beoordelingen, prijzen en afmetingen. Hierdoor kunnen mensen sneller bepalen of ze op je website klikken. - Meer opvallen in de zoekresultaten
Een pagina met een rich snippet, zoals de FAQ-snippet, neemt ruimte in dan andere zoekresultaten. Daardoor valt je pagina meer op en is de kans groter dat mensen op de link naar je website klikken. - Verbeterde lokale SEO
Voor bedrijven met fysieke locaties verbetert het toevoegen van lokale Schema Markup de lokale vindbaarheid, wat meer klanten oplevert.
Schema markup toevoegen in 7 stappen
Wil je schema markup gebruiken op je website? Goed plan! In het begin is het soms even zoeken, maar met een beetje oefenen ben je zo thuis in structured data en code. Met onderstaand stappenplan helpen we je al een eindje op weg:
- Kies het juiste schema type
Zoals hierboven uitgelegd heeft elk soort pagina een geschikt type schema markup, waarmee je optimaal zichtbaar bent in de zoekresultaten. Ga naar schema.org en bekijk de beschikbare schema types om te bepalen welke het beste past bij de content op je pagina. - Maak de schema markup
Er zijn verschillende manieren waarop je de markup kunt maken. Bij Groei Experts gebruiken we vaak een website met allerlei SEO-tools, waaronder de Schema Markup Generator. - Vul de beschikbare elementen in
De schema markup vul je in met de content die beschikbaar is op je pagina. Met een simpele copy-paste van de onderdelen van je pagina kom je vaak al een heel eind. - Test je Schema Markup
Voordat je de schema markup toevoegt aan je website, is het belangrijk om te testen of alles goed werkt. Gebruik je de SEO-tool die wij ook gebruiken? Dan heb je een eenvoudige schema markup checker binnen handbereik. Klik rechtsbovenin de pagina op het Google-icoontje en voer de ‘Rich Results Test’ uit. Daar zie je ook meteen hoe je pagina er in Google uit komt te zien als de zoekmachine je structured data gebruikt. - Los eventuele foutmeldingen op
Het kan voorkomen dat je bij de test op foutmeldingen stuit. Een waarschuwing is vaak niet zo erg (al kan het wel beter), maar een rode foutmelding geeft aan dat je de fout moet oplossen. - Voeg de schema markup toe aan de HTML
Ben je tevreden over je schema markup? Plaats deze dan in de HTML van je pagina. Meestal doe je dat in de <head> of <body> sectie. Dat kun je ook doen via plugins. Ben je hier niet zo thuis in? Schakel dan een developer in om je uit de brand te helpen. - Monitor de resultaten
Natuurlijk wil je na het toevoegen van de schema markup weten hoe je pagina scoort. Houd daarmee je favoriete SEO-tools goed in de gaten om de prestaties van je pagina te monitoren. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van Google Search Console.
Structured data, schema markup, rich snippets: daar moet je wat mee!
Wil je de SEO van je website een boost geven? Dan mag het toevoegen van structured data dus niet ontbreken. Na het lezen van deze blog je al voor een groot deel hoe je dat aanpakt. Natuurlijk kun je het maken van de schema markup ook laten doen door Groei Experts. Onze specialisten zetten de schema markup voor je in elkaar en voegen de data toe in de code van je website. Zo weet je zeker dat alles piekfijn in orde is en je optimaal gebruikmaat van de SEO-kansen die je content biedt.