Wat is Google Analytics 4?
Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwste versie van de webanalysesoftware van Google. Het programma is de opvolger van het bekende Universal Analytics (UA). Vanaf 1 juli 2023 meet Universal Analytics geen data meer, dus overstappen op Google Analytics 4 is noodzakelijk. Ben je nog niet helemaal op de hoogte van de werking van Google Analytics 4? In deze blog praten we je bij over Google Analytics 4, de belangrijkste kenmerken en het verschil met Universal Analytics.
Wat is Google Analytics 4?
Google Analytics 4 is de nieuwste generatie van Google’s webanalysesoftware. Het programma is ontworpen om je beter inzicht te geven in het gedrag van gebruikers en de werking van je website. Google Analytics is, net als zijn voorgangers, gebaseerd op Artificial Intelligence. De analysetool geeft uitgebreide inzichten en rapporten die je veel bruikbare gegevens laten zien. Van conversies en klikken tot engagement en sessies: Google Analytics 4 meet vrijwel alle denkbare data. Hierdoor begrijp je beter hoe je website functioneert en kun je je website optimaliseren.
Belangrijkste Kenmerken van Google Analytics 4
Geavanceerde analyses
GA4 biedt meer geavanceerde analyses dan UA. Door de uitgebreidere mogelijkheden in Google Analytics 4 krijg je meer inzichten in je website en de gebruikers. Dat biedt kansen om je website te optimaliseren en je marketingstrategie te verfijnen.
Eventtracking
Eerdere versies van Google Analytics richtten zich voornamelijk op paginaweergaven. Google Analytics 4 is juist gebaseerd op gebeurtenissen, ook wel events. Dit maakt het makkelijker om interacties op je website te meten en analyseren.
Cross-platform meting
GA4 is ontworpen om zowel websites als apps te meten, waardoor je een beter beeld krijgt van de gebruikerservaring op meerdere platformen.
Betere privacybescherming
GA4 is gebouwd met privacy en naleving van regelgeving in gedachten. Dit maakt het eenvoudiger om te voldoen aan de AVG en andere privacywetgeving.
Verbeterde rapportage
GA4 heeft verbeterde rapportagemogelijkheden, waaronder aangepaste rapporten, realtime rapportage en geavanceerde segmentatie. Dit biedt nog meer mogelijkheden tot nieuwe inzichten in je gegevens en website.
Hoe verschilt Google Analytics 4 van eerdere versies?
De belangrijkste verschillen tussen GA4 en eerdere versies van Google Analytics zijn de nadruk op eventtracking, cross-platform meting en verbeterde privacybescherming. Google Analytics 4 is ook beter bestand tegen het verdwijnen van cookies, dankzij de AI-gestuurde inzichten die het biedt. Bovendien geeft GA4 een meer gestroomlijnde gebruikerservaring. Dit maakt het eenvoudiger om inzicht te krijgen in je gegevens en betere beslissingen te nemen die op deze inzichten gebaseerd zijn.
Begin vandaag nog met meten in GA4
Google Analytics 4 is een onmisbare tool om allerlei gegevens te verzamelen en het gedrag van je websitegebruikers te analyseren. Met sterke analyses, eventtracking, cross-platform meting en verbeterde privacybescherming is GA4 een waardevolle bron van informatie. Zet die data in voor het optimaliseren van je marketingstrategie en je online marketing gaat door het dak!
Maak optimaal gebruik van Google Analytics 4 met Groei Experts
Google Analytics 4 is onmisbaar voor het analyseren van je website en optimaliseren van je marketingstrategie. Wil jij je webshop laten groeien met de juiste tracking en data? Stuur ons een mailtje of laat op een andere manier van je horen. Onze gepassioneerde Groei Experts helpen je graag!