Wat is Cumulative Layout Shift (CLS) en waarom is het belangrijk?
Cumulative Layout Shift (CLS) is onderdeel van de Core Web Vitals van Google. De CLS-score laat zien in hoeverre elementen op een pagina verschuiven. Voor de SEO-prestaties van een pagina is het belangrijk dat de CLS-score zo laag mogelijk is. Hoe dat zit en wat Cumulative Layout Shift precies inhoudt, lees je in deze blog.
Wat is Cumulative Layout Shift (CLS)?
Cumulative Layout Shift (CLS) is een van de Core Web Vitals van Google, waaronder ook First Input Delay en Largest Contentful Paint vallen, die de kwaliteit van de gebruikerservaring op je website meten. CLS meet de verschuivingen van visuele elementen op een pagina. Die verschuivingen kunnen plaatsvinden terwijl de pagina wordt geladen of tijdens het gebruik van de bezoeker. Een hoge CLS-score laat zien dat gebruikers problemen ondervinden bij het navigeren door je website. Dat leidt tot een slechte gebruikerservaring, frustraties en afhakende bezoekers. En dat wil je natuurlijk voorkomen!
Ben je benieuwd hoe je website ervoor staat wat betreft de CLS-score en andere Core Web Vitals? Doe dan een check met bijvoorbeeld Google PageSpeed Insights of Google Search Console.
Waarom is de CLS-score belangrijk voor SEO?
Cumulative Layout Shift is een belangrijke graadmeter voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. En dus ook voor de SEO. Je hebt het zelf vast ook wel eens ervaren: net als je op een knop wilt klikken, verschuiven er dingen op de pagina waardoor je op de verkeerde knop drukt. Irritant! In zo’n geval is er sprake van verschuivingen in de lay-out en een slechte CLS-score. Een goede CLS-score is dan ook belangrijk voor SEO, om de volgende redenen:
- Gebruikerservaring
Een lage CLS-score zorgt voor een betere gebruikerservaring. Dat leidt tot meer bezoekers, langere sessieduur en lagere bouncepercentages. - Zoekmachine rankings
Google gebruikt Core Web Vitals, waaronder CLS, als rankingsfactoren. Een betere CLS-score is dus onderdeel van hogere rankings in de zoekresultaten.
Hoe optimaliseer je CLS voor betere SEO-resultaten?
Voor een goede gebruikerservaring op je website, is het dus noodzakelijk om de CLS te optimaliseren. Maar hoe doe je dat? Om je website tot in perfectie af te stellen raden we je aan om contact op te nemen met onze Experts. In de tussentijd kom je met onderstaande tips al een heel eind met het verbeteren van de CLS-score:
- Geef afmetingen op voor afbeeldingen en video’s
Door de breedte en hoogte van afbeeldingen en video’s te specificeren, kan de browser die ruimte reserveren voordat ze worden geladen. Hierdoor worden onverwachte verschuivingen verminderd. - Minimaliseer het gebruik van dynamische content
Vermijd het invoegen van content die de lay-out van de pagina plotseling kan veranderen. Denk hierbij aan pop-ups, advertenties of insluitingen van sociale media zonder vaste afmetingen. - Reserveer ruimte voor advertenties en insluitingen
Geef een vaste ruimte op voor advertenties en insluitingen om te voorkomen dat ze de lay-out van de pagina verstoren.
Wil jij beter scoren met je website?
Daar weten onze Groei Experts wel raad mee! Met verbeteringen in de CLS-score en andere Core Web Vitals werkt je website soepeler dan ooit. Wil je weten wat we voor je kunnen betekenen? Neem contact met ons op en laat weten waar we je mee kunnen helpen!