Google Analytics 4: vertraging en andere omzet
Google Analytics: voor talloze webshopeigenaren en marketeers een onmisbaar programma. Het is je daarom vast ook niet ontgaan dat Universal Analytics vanaf 1 juli 2023 geen data meer meet. Google Analytics 4 is vanaf dat moment, en voor velen al eerder, de nieuwe standaard voor het analyseren van je websiteverkeer. Hier zitten helaas wel wat haken en ogen aan. Google Analytics 4 heeft namelijk een flinke vertraging in het verwerken van de data en toont in sommige gevallen minder of juist meer omzet dan Universal Analytics 4. Hoe dat kan, lees je in deze blog.
De evolutie van Google Analytics
Na jaren trouwe dienst zit de tijd van Universal Analytics (UA) erop. Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwste versie van het webanalyseprogramma en neemt vanaf 1 juli 2023 alle analysetaken van zijn voorganger over. Waar UA was gebaseerd op pageviews, legt GA4 de focus op events. Dit betekent dat de metingen zich richten op de betrokkenheid van bezoekers van je website. Deze manier van meten geeft een uitgebreider inzicht in gebruikersgedrag.
Google Analytics 4 heeft vertraging
Misschien is het je al opgevallen: Google Analytics 4 heeft vertraging! Volgens de officiële berichtgeving van Google was dit ook bij UA het geval, maar in praktijk was die vertraging flink korter. De dataverwerking was zelfs zo goed als realtime. GA4 daarentegen heeft een vertraging van 12 uur bij het verwerken van data. Het realtime-rapport werkt met een gemiddelde vertraging van 1 minuut uitstekend, maar in de uitgebreide rapporten moet je dus zeker een halve dag wachten op je resultaten.
Hoe dit kan? GA4 verwerkt gegevens op een nieuwe manier vergeleken met UA. Dit zorgt ervoor dat er vertraging optreedt en je dus 12 uur moet wachten op je data.
Waarom zie ik een andere omzet in Google Analytics 4?
Naast een vertraging in de datarapportage kent GA4 nog een opvallende verandering: het programma meet in sommige gevallen minder of juist meer omzet. Dat kan dus even schrikken zijn als je GA4 opent en je omzet opeens gekelderd lijkt te zijn. Maar geen paniek! Dit komt, net als de vertraging, door het gebruik van een andere meetmethode in GA4 dan in UA.
In UA was server side tracking makkelijker te realiseren en dus gangbaar. In GA4 is die manier van meten een stuk ingewikkelder, waardoor er ook meer kosten aan verbonden zijn. Het resultaat is dat sommige webshopeigenaren in GA4 kiezen voor client side tracking. Die meetmethode leidt tot een lagere gemeten omzet in GA4 vergeleken met server side tracking in UA.
Werkte je in UA al met client side tracking en doe je dat in GA4 nog steeds? Of gebruikte je in UA server side tracking en gebruik je dat ook in GA4? Dan zul je weinig verschil merken in de omzet.
Wat nu?
Of je nu aanhanger bent van GA4 of terugverlangt naar de eerdere UA-versie: vanaf 1 juli 2023 zit er niets anders op dan je onderdompelen in de data van GA4. Ook met vertraging en wellicht een andere omzet. Gelukkig biedt GA4 ook enkele voordelen, zoals het eenvoudig zelf samenstellen van rapporten, de nadruk op bezoekersgedrag, voorspellende analyses en customer lifecycle reporting.
GA4? Onze Analytics Experts weten er wel raad mee!
Wil je meer weten over het analyseren van je websiteverkeer of kun je wel wat hulp gebruiken met het instellen van Google Analytics 4? Mail ons, bel ons of neem op een andere manier contact op. Onze ervaren Analytics & Tracking Experts helpen je graag op weg met het instellen en onder de knie krijgen van GA4!