5 tips voor ijzersterke headings in je SEO-tekst
Headings voor SEO: hoe je het ook wendt of keert, ze zijn belangrijk. En hoe! Goede (tussen)koppen zijn als de routekaart door je tekst. Weet je de weg niet meer? Kijk naar de headers en je ziet meteen waar je heen moet voor welke informatie. Tenminste, als je headings voor SEO goed inzet. De titel van je tekst en onderliggende headings zijn van groot belang voor de leesbaarheid van je artikel, zowel voor de lezers als voor Google. Dubbel zoveel reden dus om je eens goed te verdiepen in hoe je headings gebruikt voor SEO.
Wat zijn headings?
In de SEO-wereld vliegen termen als headings, headers, koppen en titels je om de oren. Maar wat zijn dat eigenlijk? Headings, of headers of koppen, zijn onmisbare onderdelen van een goede SEO-pagina. Ze maken de tekst leesbaar voor zowel de gebruiker als zoekmachines.
Laten we bij het begin beginnen: titels. De SEO titel van een tekst staat altijd bovenaan de pagina en krijgt een H1 opmaak mee. Daarmee geef je aan dat die titel de belangrijkste kop uit je tekst is. Dat maakt duidelijk waar je artikel over gaat. Google gebruikt die informatie om de inhoud van je tekst te begrijpen en je lezers weten meteen wat ze in je tekst kunnen vinden.
Daarna volgen de SEO headings, headers, koppen of tussenkoppen. Deze termen komen op hetzelfde neer: het zijn de H2 en H3 (en misschien zelfs H4) koppen in je opmaak en verdelen je tekst in hapklare brokken. Voor elk nieuwe onderwerp of onderdeel gebruik je een nieuwe SEO heading met H2 opmaak. Snijd je een subonderwerp aan? Gebruik dan een H3 heading. In hele uitgebreide teksten kunnen zelfs H4 en H5 tussenkoppen van pas komen. Voor een gemiddelde (blog)tekst zijn SEO headings lager dan H3 echter niet nodig.
5 tips voor het gebruik van headings voor SEO
Headings zijn dus behoorlijk belangrijk voor SEO. Dat mag inmiddels wel duidelijk zijn. Daarop volgt natuurlijk de prangende vraag: hoe gebruik je die headings om een ijzersterke SEO-tekst op papier te zetten? Met deze 5 tips kom je al een heel eind:
- Gebruik de juiste HTML-tags
Zorg ervoor dat je de juiste HTML-tags gebruikt voor je SEO headings. De belangrijkste kop op de pagina, dus de titel, krijgt een <h1>-tag. Daarna volgen <h2>-tags voor subkoppen en <h3>-, tot eventueel <h6>-tags, voor verdere onderverdeling van de content. - Plaats zoekwoorden in je headings
Gebruik de belangrijkste zoekwoorden van je SEO-tekst in je headings. Daardoor begrijpt Google beter waar je tekst over gaat en kom je hoger in de zoekresultaten voor relevante zoekopdrachten. - Maak je headings informatief en relevant
Zorg ervoor dat je headings informatief en relevant zijn voor je tekst. Dit verbetert de leesbaarheid en helpt lezers om snel te vinden wat ze zoeken. Kom je op een pagina met een lap tekst terecht? Dan wil je namelijk meteen zien waar je de informatie kunt vinden die je zoekt. - Gebruik één H1 per pagina
Gebruik altijd maar één H1 tag per pagina om verwarring te voorkomen. Dit maakt de paginastructuur duidelijk voor zowel zoekmachines als lezers. - Wees kort, maar krachtig
Houd je headings kort en bondig. Lange headings kunnen onoverzichtelijk zijn en dat beïnvloedt de leesbaarheid van de pagina (niet op een goede manier).
Laat Groei Experts je headings schrijven!
Met bovenstaande tips kom je al een heel eind met het schrijven van sterke headings voor je SEO-tekst. Wil je er toch nog wat meer over weten of het schrijven van SEO headings en teksten aan Experts overlaten? Laat het ons weten! Onze SEO-specialisten weten namelijk wel raad met headings, headers, titels en koppen. Neem contact met ons op om erachter te komen wat we met onze SEO-diensten voor je kunnen betekenen.