Waarom Google Ads vraagt om identiteitsverificatie en hoe je dat doet
Iedereen die met Google Ads werkt, is er vast al iets over tegengekomen: identiteitsverificatie. Google startte in 2020 met de verificatie van Google Ads accounts en sinds 2021 is dat proces ook in Nederland in gang gezet. Grote kans dus dat ook jij een mailtje hebt gekregen met een dringend verzoek om je Google Ads account te verifiëren. Om te voorkomen dat je Google Ads account wordt onderbroken, is het belangrijk om de identiteitsverificatie zo snel mogelijk te doorlopen. Waarom Google wil dat je je identiteit verifieert en hoe je dat doet, lees je hier.
Waarom wil Google dat je je Google Ads account verifieert?
Google wil een “veilige en betrouwbare advertentie-ervaring voor gebruikers garanderen”. Dat betekent dat je informatie te zien krijgt door op het informatie-icoontje of de puntjes naast de advertentie te klikken. Daar zie je wie de adverteerder is, waar het bedrijf gevestigd is en of het account is geverifieerd. Op basis van die gegevens kun je beslissen of je op de advertentie wilt klikken.
Verifieer je account binnen 30 dagen
Heb je een mailtje of melding gekregen over de identiteitsverificatie van je Google Ads account? Dan heb je 30 dagen de tijd om de stappen te doorlopen. Doe je dit niet, dan zet Google je account stop. Zonder verificatie dus ook geen advertenties. En dat wil je niet! Het is daarom belangrijk om zo snel mogelijk de verificatie van je Google Ads account te doorlopen.
Je Google Ads account verifiëren in 5 stappen
Heb je een mailtje gekregen van Google over de identiteitsverificatie van je Google Ads account? Dan kun je de verificatie starten via de link in het mailtje. Ook vind je de identiteitsverificatie bij de instelling in je Google Ads account. Hoe het verificatieproces eruitziet, is afhankelijk van het type account dat je hebt en of je namens een organisatie of een individu adverteert. In dit geval gaan we er even van uit dat je adverteert namens een bedrijf. Als bedrijf doorloop je de volgende stappen om je Google Ads account te verifiëren:
- Bevestig je bedrijfsnaam. Hiervoor lever je een document in dat bewijst dat je bedrijf bestaat. Dit mag een van de volgende documenten zijn: uittreksel uit het handelsregister (zoals de Kamer van Koophandel), certificaat voor btw-registratie, oprichtingsakte of bewijs van inschrijving, DUNS-nummer.
- Geef het bedrijfsadres op. Dit bestaat uit straat, huisnummer, postcode, plaats en land. Zet hier ook een eventuele huisnummertoevoeging bij, wanneer je bedrijf bijvoorbeeld gevestigd is op een etage.
- Vul het registratienummer in.
- Geef je naam en identiteitsbewijs op. Als identiteitsbewijs mag je een van de volgende documenten gebruiken: identiteitskaart, paspoort, rijbewijs, verblijfsvergunning.
- Vul tot slot je adres in. Doe dit op dezelfde manier als het invoeren van je bedrijfsadres.
Het kan zijn dat Google in het deel over ‘Mijn bedrijf’ om meer bedrijfsinformatie vraagt. Ook stelt Google in sommige gevallen na de verificatie nog meer vragen. Dan heb je weer 30 dagen de tijd om antwoord te geven.
Vraag maar raak!
In de meeste gevallen is de identiteitsverificatie genoeg om je Google Ads account op de been te houden. Kom je er niet helemaal uit of heb je vragen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag met het voltooien van de identiteitsverificatie van je Google Ads account.