Hoe we samen met WiQhit meer en betere conversies realiseren
In samenwerking met WiQhit verhogen we de conversiepercentages van meerdere webshops. WiQhit heeft een mooie case samengesteld over de prettige samenwerking en, niet geheel onbelangrijk, de goede resultaten van het project bij What is Hip. Reden genoeg dus om hun verhaal over deze ideale samenwerking te delen! Onderstaand lees je de case die al eerder op de website van WiQhit verscheen.
Groei Experts helpt What is Hip aan meer orders
What is Hip opende in 2017 de eerste showroom in Amsterdam-West, boordevol hippe, blitse meubels. Lang verhaal kort: tijdens Corona explodeerde juist de online verkoop en is de strategische keuze gemaakt om daar alle aandacht aan te geven. Inmiddels is er weer ruimte om de winkeldeuren te openen. Dit keer bij Sloterdijk (Amsterdam).
Maar we focussen ons in deze case op de webshop. Die wordt beheerd door Groei Experts – de naam zegt precies wat ze doen – uit Hoorn. Eigenaar Paul Stumpel kende WiQhit van een eerder project en zag kansen voor groei bij What is Hip.
Uitdaging
Paul: “Groei Experts heeft als doel om webwinkels naar een hoger niveau te brengen. Met behulp van data en op basis van onze expertise analyseren we de groeikansen voor de shop. En passen die ook toe. What Is Hip is in Coronatijd snel gegroeid en wist in korte tijd veel bezoekers te trekken én die te converteren naar klant. De lat legden we steeds hoger, ervan overtuigd dat het conversiepercentage nóg beter kon. Maar aan welke knoppen ga je dan draaien? Net op dat moment kwamen we weer met WiQhit in gesprek.”
Aangezien de concurrentie meeleest, kunnen we niet teveel KPI’s delen. Maar in algemene zin scoort de website prima, met enkele tienduizenden bezoekers per maand, een conversiepercentage dat gebruikelijk is in deze branche en een hoge gemiddelde orderwaarde. “Bovendien heeft What Is Hip een aantal sterke punten die klanten waarderen, zoals gratis meubelmontage voor banken, gratis verzending boven € 20 en een heel breed aanbod met bekende merken”, voegt Paul daar aan toe. “De basis was goed genoeg om de volgende stap te zetten.”
“En dat is het perfecte moment om met website personalisatie de conversie een boost te geven”, weet Jaap van Baar, mede-eigenaar van WiQhit. “Je moet eerst zorgen dat bezoekers makkelijk in staat zijn om hun order te plaatsen. Vervolgens kun je met slimme aanpassingen stimuleren dat ze sneller en meer kopen.”
Paul Stumpel, eigenaar van Groei Experts
Doel van de test
“Dat was ook meteen het doel van de test”, blikt Jaap terug. “Enerzijds wilden we het conversiepercentage verbeteren en zo zorgen voor meer orders. Anderzijds trachtten we de gemiddelde orderwaarde te verhogen. Beide leveren concreet extra omzet op.”
Belangrijk te vermelden: er wordt niet gesleuteld aan de website zelf, de campagnes die draaien of het type verkeer naar de shop. Dat zijn onderdelen die Groei Experts al prima had ingericht.
Inrichting van de doelgroepen
WiQhit maakte in samenwerking met Groei Experts een personalisatieplan als startpunt van de test. In dit plan werd onderscheid gemaakt in drie klantsegmenten, de zogenaamde verticale as:
- De bezoekers die voor het eerst op de site komen
- Mensen die al eerder de shop hebben bezocht
- Verkeer uit Google
De bezoekers die uit socialmediakanalen komen, zoals Facebook en Instagram, hebben we uitgesloten van de test. Uit analyse blijkt namelijk dat het verkeer uit deze bronnen meer in de oriënterende fase dan in de koopmodus zit. Daardoor is die groep dus minder gevoelig is voor personalisaties die gericht zijn op het doen van een aankoop.
Op de horizontale as wordt een onderscheid gemaakt in de stappen die iemand zet in de klantreis. De fase waarin de bezoeker zit, is gekoppeld aan de bekeken pagina’s, of iemand voor het eerst de site ziet of terugkeert en de referring campagne.
Uitingen die werken
Paul: “De volgende stap was om de doelgroepen en fases in de klantreis te combineren met de gepersonaliseerde uitingen. Nieuwe bezoekers die op de homepage komen, krijgen bijvoorbeeld een korte welkomstboodschap te zien. Hierin wordt uitgelegd wat What Is Hip doet en waarin het bedrijf zich onderscheidt.”
“Bezoekers baseren hun mening over een bedrijf op de ervaringen van andere klanten. Reviews laten we daarom aan het begin van de klantreis zien. Daar hebben ze de meeste impact. Mensen die verder in het proces zitten, hebben een andere mindset. Heb je concrete interesse in een product, dan wil je wel weten waar je aan ‘vastzit’. WiQhit toont de argumenten om juist een aankoop te doen of onzekerheden weg te nemen. Mooi voorbeeld is een gratis staal-aanvraag, waardoor je precies ziet hoe de kleur van een meubel past bij de rest van je kamer.”
Het kopen van een product kan spannend blijven. Dus hoe kun je de aankoopdrempel verder verlagen? Door te benadrukken dat klanten ook na de order alle vrijheid hebben om de koop terug te draaien of om bijvoorbeeld in delen te betalen.
Resultaat
Jaap: “Groei Experts kwam met een mooie uitdaging bij ons: kunnen we door personalisatie zorgen voor meer aankopen en omzet uit het bestaande verkeer op de website van What Is Hip? 9 maanden na de start van het project hebben we meer dan voldoende data om conclusies te trekken.”
“Het verschil in conversiepercentage is niet enorm. Bezoekers opereren heel doelgericht op de site. Waar de winst wél wordt behaald, is bij de gemiddelde orderwaarde. Mensen die in de gepersonaliseerde groep zitten, besteden ruim 12% meer dan klanten in de controlegroep. Blijkbaar kopen mensen dus duurdere producten na het zien van de personalisaties”, concludeert Paul.
In eerste instantie nam WiQhit het voortouw bij de inrichting van de uitingen, maar al snel pakte Groei Experts de regie. Paul hierover: “We spotten groeikansen voor webshops door de data, inzichten en creatieve ideeën die er zijn. Dan moeten we het beheer van de WiQhit software ook zelf op ons nemen, vinden we. Het bleef niet bij What Is Hip alleen, want de opgedane kennis uit dit traject passen we ook succesvol toe bij onze andere klanten.”
“De samenwerking met Groei Experts is het voorbeeld van een ideaal partnership”, vindt Jaap. “De feedback die we ontvangen is heel waardevol voor de verdere ontwikkeling van onze software. Daarbij kijken de consultants van Groei Experts op een andere manier naar het personalisatiemodel en voegen ze daar hun eigen elementen aan toe. Dat zorgt voor nieuwe hypotheses, verrassende inzichten en uitkomsten. Met het beste resultaat voor hun klanten als uitkomst”, concludeert Jaap.
Wil jij ook de conversiepercentages van je webshop verbeteren?
Meer conversies én een hogere onderwaarde: dat is waar onze CRO Experts voor gaan met WiQhit. Wil jij ook de conversieratio van je webshop naar een hoger plan tillen? Schakel dan onze Groei Experts in. Onze ervaren online marketeers helpen je graag!